Nuffnang BH

Jul 11, 2017

Resepi kuah kacang simple dan sedap

Assalamualaikum, 

Tak pernah terbayang senang yakmat nak buat kuah kacang. 
Sebab kalau ikut resepi mak miah dan pantang larang benda paling payah aku nak kena buat is sangai kacang. 
Pastu buah kulit kacang kena tampi-tampi. Kena buat lepas sejuk.

Ya Allah bercinta ok. tapi lepas tengok Mak Mertua masak kuah kacang plus aku ikut resepi Kak Azie Kitchen yang pandai masak tu, memang sebelah mata je boleh siap la kuah kacang.

Aku gabung cara dan resepi maka terhasil lah kuah kacang sedap. 
Aku ikut resepi dan guna cara mak mertua goreng kacang memang jimat masa. 

Sesuai untuk yang kejar masa. Rasa tak lari jauh lah. Masih sedap.
Kena selera suami sebab aku tak sempat nak merasa penat layan tetamu.

Nah resepi dan cara masak:

Bahan bahan:

600 gm kacang tanah – resepi asal disangai tapi aku goreng dengan sedikit minyak. Sama je sedap.
5 biji bawang besar – dihiris
½ cawan cili kering - dikisar
1 cawan gula melaka
Minyak untuk menumis
2-3 cawan air
Garam secukup rasa

Cara-cara:

Goreng kacang dengan sedikit minyak. Setelah rangup, angkat dan sejukkan. Blender kacang dengan sedikit air. Kulit aku tak buang. Jaga-jaga jangan sampai hangit kacang tadi.

Tumis bawang besar yang dihiris, setelah naik bau masukkan cili kering. Tumis sampai naik minyak. Masukkan kacang dan air.


Bila dah menggelegak masukkan gula Melaka dan garam. Perasakan. 
Adjust ikut kesedapan tekak. 

Gambar Kuah Kacang sendiri tak sempat nak snap so pinjam gambar Google jela.