Baby 10 bulan masih lagi Eczema

Rodiah Amir
0
Assalamualaikum. 

Raudah lagi seminggu nak masuk 10 bulan.  Bermaksud 5 bulan menghidap eczema. Sedih. Alhamdulillah. 5 bulan perjalanan yang memang naik turun.  Melibatkan emosi.

Dah cuba minyak, dah cuba cream doctor dan lotion doctor cadangkan. Memang berkesan cream tu tapi cost dia buat aku mengucap.

Satu bekas kecik tu RM60. Bertahan tak sampai sebulan ikut penggunaan. Penggunaan pulak bergantung pada kesihatan Raudah.

Baby 10 bulan masih lagi Eczema

Kalau cuaca panas semakin kerap la gatal-gatal dia menyerang. Ruam biji naik. Bila naik boleh menggaru sampai berdarah. Dia elok untuk beberapa ketika dan datang semula.

Banyak factor untuk eczema:
- Allergic
- Pakaian
- Peluh
- Sabun
- Cuaca panas
- Makanan

Memang kena pandai-pandai elak .  Baju kena tukar, cadar, kebersihan semua kena beratus kali ganda kena tukar.

Tak boleh panas berpeluh dan tak boleh terlalu sejuk kulit kering. Kena sedang-sedang.
Macam-macam product aku baca kat internet. Shaklee herbal blend, Moogo, Cetaphil, Sebamed dan rasanya ikut serasi atau tak lah dengan baby. 

Kau tahu kadang-kadang rasa nak menjerit. menangis. Kalau tengah malam tengah kita penat. Rasa macam nak biar je baby menangis. Tapi tak sampai hati. Selalu doa kalau baby sakit biarlah pindah kat aku.

Paling teruk dua minggu lepas, cuaca panas melampau. Berdarah telinga Raudah garu + kulit belakang telinga nipis + berair. Eczema dia serang bahagian muka dna telinga.

Harapan aku nak Raudah sihat. Tak nak dah dia menggaru. Sekarang masih lagi bertahan guna lotion dan mandian jenama Dermaveen.

Next aku nak beli semula cream doctor tu. Pakai jimat-jimat.

Ada satu kenyataan yang aku baca pasal Eczema: "Eczema tidak dapat diubati tapi dapat dikawal"
Terus Hati tisu. 



Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)