Pedih Ulu Hati Tak Mahu Hilang

Rodiah Amir
0

Setelah beberapa minggu ni bertarung dengan sakit pedih ulu hati akhirnya aku surrender jugak makan Gaviscon. aku tak suka rasa dia.. yarkk

Sebelum makan Gaviscon macam-macam aku try and telan kot-kot serasi.
Tapi haprak. Tidak la jugak ok nya. 


Pedih Ulu Hati Tak Mahu Hilang

Mungkin la sikit kurang sakitnya tu disini. Eh.
Masa mengandung anak first dulu aku memang kena masa kandungan 6 bulan dan ke atas.

Last time aku tahan je kot sampai la dia hilang sendiri.
Tapi now dah berusia ni tak kuasa nk menahan je sakit tuh. 


Kalau ikut pembacaan aku, ramai suggest:

  • kunyah chewing gum – habis je gula chewing gum terus rasa sebu pedih tu muncul kembali. Macam kurang dari 5 minit je sakit dia hilang. Pastu rasa semula.
  • Minum susu Dutchlady – full cream buat aku jadi pedih ulu hati + muntah, tapi minum low fat aku ok untuk setengah hari. Alhamdulillah. Sebab asyik lupe nak beli susu jadinya sakit tu selalu la.
  • Minum yakult dan seangkatannya – effect sama macam susu tapi sebab malas nak beli.
  • Letak minyak angin kat dada – ini selalu aku letak, dan kena usahakan untuk sedawa. Once sedawa gas keluar pedih t upon kureng.
  • Gaviscon – aku makan satu paket kecik tu. aku memang tak suka rasa dia. tapi sebab dah tak tahan makan jugak la. Aku makan dalam 11.30 pagi till now aku menaip pukul 4.34 petang rasa sebu dah tak ada alhamdulillah. Dengan izin Allah.

Harapla sangat dapat bebas dari pedih ulu hati ni.
Start awal mengandung sampai 4 bulan aku muntah-muntah yang teruk.

Dari 4 bulan ke 5 aku dapat merasa rehat jap. Selera makan ok.
5 bulan ke atas slow-slow pedih ulu hati ni hinggap.
Alhamdulillah selera makan bertambah baik.

Semoga kandungan dan kesihatan aku baik-baik sahaja. 

*beli gaviscon tp yg tablet ambil yg normal after pharmacist ckp tak elok makan selalu. takut effect apa-apa. 


Tags

Catat Ulasan

0Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Catat Ulasan (0)