Nuffnang BH

Apr 29, 2015

Perempuan Penunggu Bus [PPB] – episod 1

Salam.

Macam biasa rutin aku pergi dan balik kerja menggunakan pengangkutan awam. Sebab aku tak memandu. Kenapa tak memandu atau kenapa tak ambil lesen nanti episod lain aku cerita.

Kalau naik pengangkutan awam terutama bus paling penting adalah kesabaran, keberanian dan kesetiaan. Chewah macam bercinta kan? Tapi itu la hakikat.

Macam semalam. Aku naik bus dan cuaca tidak begitu mengizinkan. Hujan paling lebat dan suasana paling gelap pernah aku hadapi. Nak tak nak memang kena redah jugak. Tunggu hampir 40 minit dan mungkin lebih.

Bila naik pengangkutan awam ni macam-macam perangai manusia kita boleh jumpa. Macam-macam bau boleh hidu. Bayangkan berapa juta bakteria kena hadap setiap hari setiap masa.

Tunggu bus dan jumpa orang gila, naik lrt dan jumpa orang sawan. Orang lelaki atau orang sihat tak bagi priority seat pada orang sepatutnya.


Bila terserempak dengan situasi atas ni haruslah emosi jugak terganggu. Balik rumah berehat dan episod seterusnya menunggu. 

Apr 22, 2015

Menjelang 5 Tahun

As Salam,

Tahun ni kalau ikut Tarikh nikah aku maka nya kami bakal menyambut ulang tahun ke 5. Yeahaa Alhamdulillah. It’s a long journey uols. Gigih membaca pasal cabaran alam perkahwinan. Orang kata tahun ke 5 baru bermula fasa baru perkahwinan. Menentukan arah tuju perkahwinan ke arah lebih baik atau sebaliknya. Amik tahu sekadar pembacaan tapi realitinya aku rasa setiap detik adalah penentunya. Cabaran tersendiri.

Jadi inisiatif tahun kelima harus nampakkan perubahan. Kalau tak nanti mesti suami kata eh awak tak berubah apa pon. Maksudnya dari segi sikap dan persembahan menjadi isteri. Bab perubahan fizikal tak perlu sebut la. Mesti aku soletip mulut kalau dia comment gemuk. Hahahha

Basically apa yang berlaku baik di sebelah suami atau aku sendiri, kami ambil pendekatan untuk involve dan belajar. Bukan sekadar memerhati. Kami sedar kami sering tergelincir bab kesihatan. Terlalu banyak alasan bila masuk bab exercise. Tapi bila abang ipar sendiri masuk ICU sebab kecuaian dan kelalaian dengan nikmat kesihatan memberi tamparan hebat. Sedih dan rasa kami tak bersyukur dan sangat PEMALAS ambil berat hal kesihatan.


Perancangan untuk celebrate ada tapi tengoklah rezeki macamana. Paling penting tanya diri? Apa aku dah capai 5 tahun berkahwin? Selain dari kembangkan badan dan anak seoarang.. hurmm… 

credit google image..

Apr 2, 2015

Hari-hari Hari goyah

Hati hari ni agak goyah.

Risau.

Kalau diukur dengan kepekatan air minuman

Dah nak dekat sama warna dengan nescaffe ais ikat tepi aku beli pagi tadi.

Badan penat otak risau.

Dah memang chemistry kalau suami alami monsun emosi

aku turut terkena tempias dan sebaliknya.

Dan terkeluarlah perlakuan yang bukan-bukan, 

Pemilihan makanan tidak seimbang, 

Perasaan yang diawang-awangan.

Macam bercinta tapi bukan.

Dah meningkat usia ni, badan memang tak tahan. 

Lain macam penangan.