Nuffnang BH

Sep 27, 2010

maaf yang terakhir..

kalau ini fitri yang terakhir saya ingin:

1. Solat lima waktu
2. Berpuasa 30 hari di bulan Ramadhan
3. Berhenti merokok
4. Mendapat kemaafan.

Petikan di atas adalah skrip/dialog dari drama yang aku tonton semalam di TV9 dekat di hati. kisah sebuah keluarga yang aman pada mulanya. punyai seorang ayah yang penyayang dan pandai buat es mangga, serta main catur. seorang perokok tegar dan akhirnya keluarga di timpa musibah bila si ayah mencari keluarga baru. berkahwin dengan kawan baik isteri dan kemudian mempunyai seoranga anak. Setelah lima tahun si ayah didapati menghidap penyakit barah paru-paru akibat kuat merokok. Atas kesedaran yang timbul dihati dan berasakan kesalahan yang dilakukan kerana meninggalkan keluarga pertama dan anak-anak (ada sepasang anak) tidak akan dimaafkan jadi si ayah nekad untuk tidak merawat penyakitnya. Untuk menjadikan cerita lebih tragis dan membuat aku menitiskan air mata ialah keberkesanan pelakon membawa watak ayah yang sanggup dimarahi dan dihina oleh anak kandungnya. Ya semasa menonton aku terkenangkan abah di kampung. Sambung semula cerita tadi ayahnya berusaha untuk mendapatkan kemaafan dari isteri pertama dan anak-anak. Dendam menjadi penghalang. Anak sulong lelaki memberontak dan akhirnya di maafkan juga. Dah tahu ending cerita si ayah mati tapi aku tetap gagahkan mata nak tengok sambil menangis. Bunga rose tak larat nak tengok dan aku layan sorang-sorang.

owh VitC

Rasa sedikit kurang bagus semenjak minggu lepas sebab selesema yang teruk ini tidak mahu pergi dari hidup saya. mak memang da membebel sejak awal tahun lagi kerana saya asyik demam..demam..dan demam. sampai bunga rose pon cakap saya asyik demam..setiap minggu mesti demam..dah macam routine plak. tidak bagus okeh. oleh sebab my wedding date just around the corner so orang cakap ni demam orang darah manis, orang yang dah nak kahwin memang menghadapi pelbagai ujian. kesihatan, kewangan, perasaan, pertalian, dan segala an lagi.
dan kerana demam yang teruk saya mengambil keputusan untuk membeli VitC+Zink di farmasi Sogo..memang effective that vitamin cause me going to toilet frequently. kira bagus sebab dia menolong menyingkirkan toksik-toksik dalam badan saya ini. sebelum ini saya tersangat malas mahu membeli dengan alasan tidak jumpa yang serasi tetapi pada hakikatnya saya bencikan kapsul/pil/cecair yang digelar ubat. wah membenci separuh mati bila kena telan setiap hari.
kesihatan saya pada umur menjangkau 25 tahun sangat teruk. jika tahap kesihatan dilukis pada kertas graf mesti da jadi gambar gunung yang sangat curam. ya ada banyak gunung. aisehh. asyik turun naik. saya selalu demam. ya kenyataan nya orang yang selalu demam di akibatkan oleh darah kotor, terlalu banyak toksik, masalah buah pinggang dan macam-macam lagi. ya saya tahu itu semua tetapi saya mendiamkan diri. eh saya pentingkan kesihatan tapi saya MALAS..
jadi saya masih ada sedikitk kesedaran lalu saya beli VitC. bagi mereka yang selalu sakit dan tidak cukup khasiat yang diperlukan sila beli dan makan. bertindak sebelum terlambat. owh yer..smalam sebelum bayar di kaunter saya tanya ahli farmasi tu..soalan agak bodoh.."err miss this Vit C akan buat saya banyak makan ker?", dan jawab ahli farmasi tersebut "kamu cari yang menambah selera ke? jenis ini untuk kuatkan your imune system"......dan saya tersenyum cepat-cepat pergi ke kaunter bayaran untuk cover malu sebab takde pengetahuan tentang VitC. untuk keterangan lanjut  boleh click kat sini http://www.pharmachoice.com.my/item.php?sid=c25e60de6c4ddffad209259617a58697&pd_id=11046&cat_table=healthproduct&pageurl=healthpd.php


(makan VitC untuk kehidupan yang lebih ceria)

dan terima kasih untuk miss VIP sebab teman saya pergi berjalan-jalan habiskan duit saya petang semalam. esok plan untuk habiskan duit lagi. jumpa d KLCC ok.

Sep 20, 2010

saat ini

Today rasa nak sepak kepala sendiri dush3 aouchh sakit. Sangat malas untuk bekerja mungkin kerana hari isnin atau memang sengaja mencari alasan. Hari ini penuh nikmat kurnia keran di anugerahkan perasaan merindui syurga-Mu Ya Allah. Mahu menjadi hamba yang taat dan senantiasa takut melakukan dosa. ya kami sering mengulangi dosa semalam dan berharap agar kami di ampunkan. Semoga Allah yang Maha Pengampun lagi Maha Pengasih mengabulkan doa kami semoga lebih kuat.


Aku perasan, ketika ini, saat ini keidupan aku sama sahaja dengan orang lain. Di akui aku lemah dan kecewa kerana di uji tentang keimanan, dan ada orang lain yang sedang diuji tentang perasaan. Asasnya sama. Ujian. Setiap orang yang mengaku islam pasti akan di uji oleh Yang Maha Esa untuk mengetahui sejauh mana kekuatan imannya.

Aku berdoa dan berharap aku senantiasa kuat untuk melepasi segala ujian. Bukan mudah dan bukan terlalu senang. Membaca kisah orang lain membuat aku buka mata, telinga dan hati untuk memahami apa itu hidup. Apa maknanya dan apa pengertian kehidupan muka bumi. Beransur-ansur paham kenapa dan mengapa itu dan ini terjadi.

Sekarang pening kepala. Rasa nak continue sepak kepala laju-laju. Tak paham dengan isyarat yang hati cuba sampaikan. Dari tadi jantung seperti tidak terurus degupannya. Hati rasa sedikit kelam, gemuruh berpanjangan. Harap semuanya baik-baik belaka. Harap kelegaan menjengukkan muka. Adeh sakit betul macam ni.

Sep 8, 2010

Selamat Hari Lebaran

Yea..Selamat Berhari Raya..tahun ni sungguh nervous sebab ada dengar ura-ura yang raya bakal jatuh pada hari khamis iaitu esok dan aku masih di KL. Secara kasarnya aku tak merasakan kemeriahan berhari raya pada tahun ni. Faktor umur, persekitaran dan perubahan sekeliling membuatkan mood menyambut hari raya berkurangan. Lebih suka melayan karenah mak yang nak buat persiapan dan anak-anak sedara yang menuntut janji mercun, duit raya dan pelbagai.


Bagi aku raya kali ni mungkin ada cacatnya tanpa kehadiran salah seorang ahli keluarga kami. Pulanglah. Sebesar mana pun kesalahan, kemaafan perlu dipohon dari mak dan abah. Sementara peluang masih ada, sementara mereka masih diberi peluang oleh Yang Maha Esa bernafas di muka bumi yang indah ini.

Aku tak mengharap terlalu tinggi, cukup jika mak tak menitiskan air mata dan hatinya tidak terguris. Aku sudah bersyukur.

Dikesempatan hari raya yang bakal menjelma aku susun jari memohon kemaafan, di atas keterlanjuran kata mahupun perbuatan, halalkan makan,minum, dan ilmu yang dicurahkan.

Semoga seisi keluarga, kaum kerabat, sahabat handai, dan seluruh umat Islam mendapat keberkatan di bulan Syawal. Tanamkan niat untuk berpuasa sunat di bulan Syawal. Moga terlaksana. Renung-renungkan.

Selamat Hari Raya
&
Maaf Zahir Batin

Dari; Rodiah & Family

Sep 3, 2010

berTuah

Saya amat bersemangat harini. Syukur ke hadrat ilahi di atas nikmat kurniaan perasaan ini. Syukur yg melimpah ruah.


Saya amalkan membaca Surah Al-Waqiah setiap pagi selepas subuh, dan banyakkan berzikir dan beristigfar supaya dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki

Berzikir juga buat hati lapang dan meningkatkan keyakinan kepada pencipta. Alhamdulillah Allah masih memberi peluang kepada saya sebagai umat yang lemah lagi hina di muka bumi ini.

Semoga sesiapa yang membaca entry kali ini mengamalkan dan merasai sendiri apa yang saya lalui hari ini. Moga lebih baik dari saya.